KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva za poveravanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Bora

Predmet projekta je poveravanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika, postavljanje novih i uređivanje postojećih autobuskih na teritoriji grada Bora, zaključenjem javnog ugovora između grada Bora i privatnog partnera. Predmet obuhvata pružanje usluge gradskog i prigradskog prevoza putnika (domaćeg linijskog prevoza), finansiranje, nabavku novih vozila, unapređenje usluge prevoza uvođenjem sistema elektronskih karata i brojanja putnika, postavljanje novih i uređenje postojećih autobuskih stajališta. Prevoz u drumskom saobraćaju obavlja se autobusima i putničkim vozilima koja ispunjavaju uslove utvrđene propisima kojima se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima i propisima o standardima za pojedine vrste autobusa, odnosno putničkih vozila.

Funkcija sistema javnog gradskog i prigradskog prevoza putnika kao saobraćajne delatnosti je pružanje usluga prevoza na određenom području. Ta delatnost treba da podstiče društveno-ekonomski razvoj gradova i opština. Istovremeno, ona bi morala da smanji stepen ugrožavanja okoline bukom i zagađivanjem, doprinese ekonomskom iskorišćenju materijalnih resursa i poveća mobilnost stanovništva. Sistem javnog gradskog i prigradskog prevoza ima dvostruku funkciju: to je prostorno ekonomičan oblik transporta, koji sa jedne strane rasterećuje zagušene gradske saobraćajnice, a sa druge obezbeđuje prevoz onima koji ne raspolažu nikakvim drugim saobraćajnim sredstvom.

U većini evropskih zemalja javni prevoz putnika je shvaćen kao društveni interes, čije se prednosti ne mere samo u funkciji broja prevezenih putnika i cene prevoza, već podjednako i u funkciji faktora kao što su: smanjenje zagušenja u saobraćaju, povećanje bezbednosti saobraćaja, unapređenje životne sredine, povećanje mobilnosti stanovništva i drugo. Danas ne treba više dokazivati značaj i ulogu javnog prevoza putnika, pošto je opšteprihvaćen stav, da je to nezamenljiva funkcija u životu svih građana, privrede i svih aktivnosti u gradu.

Naime, delatnost javnog gradskog prevoza putnika nije profitabilna jer nema standardne ekonomske karakteristike, pre svega zbog činjenice da se radi o javnoj usluzi. Navedena konstatacija odnosi se na slučaj obavljanja ove funkcije od strane javnih preduzeća koja su u vlasništvu lokalnih ili regionalnih vlasti, pošto ista posluju u okruženju nepostojanja standardnih principa slobodnog tržišta, odnosno posluju po pricipima socijalne ekonomije (ograničenje cena prevoza, povlašćene cene prevoza za pojedine kategorije putnika, manji porast cena prevoza u odnosu na porast troškova poslovanja). U ovom slučaju, nedostajuća sredstva do nivoa cene koštanja operativnih tekućih troškova poslovanja preduzeća (bez stvaranja uslova za ostvarivanje profita) kao i potrebnih finansijskih sredstava za razvoj (investicije) obezbeđuju se iz drugih izvora.