KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog koncesionog akta kojim se predlaže poveravanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Užica

Predmet koncesionog akta je poveravanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Užica. Realizacija ovog projekta bi doprinela poboljšanju i unapređenju komunalne delatnosti, omogućavanju održivog sistema prevoza u gradu Užicu na duži vremenski period. Kao najvažniji cilj ovog projekta jeste pružanje kvalitetne komunalne usluge uz postizanje efekata zaštite životne sredine smanjenjem emisije ugljen-dioksida. Predmet projekta obuhvata finansiranje i unapređenje usluge od javnog značaja, odnosno pružanje usluge gradskog i prigradskog prevoza prevoza na teritoriji grada Užica.

Linijski prevoz je javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji, određenom učestalošću, pri čemu se putnici ukrcavaju i iskrcavaju na unapred određenim autobuskim stanicama ili autobuskim stajalištima.

Prevoz u drumskom saobraćaju obavlja se autobusima i putničkim vozilima koja ispunjavaju uslove utvrđene propisima kojima se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima i propisima o standardima za pojedine vrste autobusa, odnosno putničkih vozila. U zakonodavstvu Republike Srbije prevoz putnika u drumskom saobraćaju uređen je Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Članom 11. navedenog Zakona je definisano da se domaći javni prevoz putnika obavlja kao linijski prevoz, vanlinijski prevoz, poseban linijski prevoz i taksi prevoz, a da se domaći linijski prevoz putnika obavlja kao: gradski i prigradski prevoz je prevoz unutar naseljenih mesta ili između naseljenih mesta koja se nalaze na teritoriji jedinice lokalne samouprave; i međumesni prevoz je prevoz između naseljenih mesta koja se nalaze na teritoriji dve ili više jedinica lokalne samouprave.

Za lokalne samouprave ili javna preduzeća koje nemaju dovoljno sredstava i nemaju na raspolaganju tehničku ekspertizu za realizaciju projekata poveravanja obavljanja komunalnih delatnosti čije se finansiranje obezbeđuje iz budzeta jedinice lokalne samouprave, odnosno čije se finansiranje obezbeđuje u celosti ili delimično naplatom naknade od korisnika komunalnih usluga, angažovanje privatnog partneramože da bude adekvatno rešenje. Mogućnost finansiranja projekta poveravanjakomunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevozaputnika na teritoriji grada Užica od strane privatnog partnera može se realizovati putem javno-privatnog partnerstva sa elementima koncesijekoje se uređuje javnim ugovorom između jedinice lokalne samouprave kao javnog partnera odnosno koncedenta i izabranog ponuđača kao privatnog partnera odnosno koncesionara.

Projekti javno-privatnog partnerstva sa ili bez elemenata koncesije podrazumevaju finansiranje projekta od strane privatnog partnera, gde se budzet lokalne samouprave kreditno ne zadužuje, već lokalna samouprava preuzima obavezu da omogući i poveri privatnom partneru nesmetano obavljanje komunalne delatnosti, dok bi se za obavljanje predmetne delatnosti privatnom partneru isplaćivala naknada na mesečnom niovu, odnosno isti bi se finansirao od krajnjih korisnika usluge, odnosno građana. Ovakav model finansiranja predstavlja okvir saradnje javnog sektora i privatnog partnera, radi obezbeđenja funkcionisanja komunalnih delatnosti, odnosno delatnosti od opšteg interesa i efikasnog i ekonomski održivog razvoja infrastrukture. 

Osnovni elementi ovog koncepta su jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i dužina trajanja projekta. Podela rizika omogućava da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovakvih projekata. Koncept javno-privatnog partnerstva sa elementima koncesije, u primeru komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza, omogućuje gradu Užicu, kao koncedentu, određeno smanjenje troškova i stvaranja održivog sistema prevoza putnika i podizanja nivoa efikasnosti u pružanju usluga korisnicima ove komunalne delatnosti.