KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva kojim se predlaže obavljanje delatnosti eksploatacije i održavanja sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom linijskom prevozu putnika u Beogradu

Sistem javnog prevoza putnika u Beogradu je složen organizaciono-tehnološki sistem po strukturi, organizaciji, funkcionisanju i upravljanju. Tržište transportnih usluga, odnosno funkcija organizovanog prevoza putnika, vrši se na celom administrativnom području grada, odnosno na 17 gradskih opština. Na tržištu postoji više operatera različitih vlasničkih statusa (javna, privatna, akcionarska), i više podsistema (autobuski, trolejbuski, tramvajski, gradsko-prigradska železnica), sa značajnim angažovanim resursima (vozila, zaposleni, energija, finansije). 

Obaveza organa lokalne uprave da se realizuje viši nivo kvaliteta transportne usluge uz prihvatljivu cenu, kao i obaveze vezane za obezbeđenje kvalitetne mobilnosti stanovnika, predstavljaju ključne zahteve prema sistemu javnog prevoza putnika. Ti zahtevi direktno impliciraju konstantno prilagođavanje sistema tržištu transportnih usluga i permanentni pritisak na efikasnost i efektivnost rada svih operatora, bez obzira na funkciju u sistemu i vlasnički status. 

Upravljanje u ovakvim složenim uslovima nije moguće kvalitetno obavljati bez informatizacije svih procesa u sistemu, odnosno pouzdane informacione osnove. Pitanje integrisanog tarifnog sistema i tarifne politike, sistema karata i naplate usluga, kao i jedinstveno i integrisano upravljanje vozilima na mreži linija, predstavlja jedan od osnovnih i najsloženijih procesa unutar sistema i jedan od ključnih preduslova za efikasan i efektivan sistem javnog prevoza putnika. 

Ova pitanja su od značaja za organe gradske uprave kao jedan od mogućih instrumenata u ostvarivanju politike održivog razvoja i kontrolisano korišćenje putničkih automobila, socijalne politike prema određenim grupama stanovnika, ostvarenja održivog prihoda sistema, odnosno planiranog nivoa subvencija, zadovoljstva korisnika pružanjem jedne od najznačajnijih javnih usluga u gradu, itd. 

Sa druge strane, pitanje načina formiranja i visine cena transportnih usluga, tehnologija plaćanja, mogućnosti optimalnog izbora plaćanja usluga, komfora u plaćanju usluga, direktno se odražava na kvalitet usluge i zadovoljstvo korisnika sistema. Atraktivni primenjeni sistemi i tehnologije, troškovi transporta, za potencijalne korisnike mogu biti jedan od značajnih motiva u donošenju odluke u pogledu smanjenja korišćenja putničkih automobila i opredeljenje za intenzivnije korišćenje sistema javnog prevoza putnika. 

Takođe, za prevoznike, ova pitanja su značajna zbog efikasnosti rada sistema, sigurnosti, pouzdanosti, brzine i kontrole sticanja i raspodele prihoda od usluga prodaje usluga, a takođe i snižavanja troškova naplate i pojednostavljenja organizacije naplate i prikupljanja novca. Na kraju na ovim poslovima angažovan je značajan broj stručnjaka u raznim institucijama organa gradske uprave, prevoznika, a najviše kod operatora kome je povereno upravljanje sistemom naplate.

Predmet projekta javno-privatnog partnerstva jeste obavljanje delatnosti za uspostavljanje i obezbeđenje funkcionisanja Sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu u Beogradu, zaključenjem ugovora o javno-privatnom partnerstvu između grada Beograda kao javnog partnera i izabranog privatnog partnera.